Waarom bedrijven niet toekomen aan preventief onderhoud

Veel bedrijven worstelen ermee: het implementeren van preventief onderhoud komt maar niet van de grond. De plannen zijn er, er is commitment, maar er komt simpelweg veel te weinig van. Wat kunnen bedrijven doen om toch deze stap te kunnen zetten? Om dit te onderzoeken kijken we eerst naar de problemen die naar voren komen.

Storingen prioriteit

De prioriteit van een bedrijf is in eerste instantie dat de machinelijnen/machines altijd moeten draaien. Het bedrijf wil alle productiecapaciteit eruit halen en een moment stilstand betekend een inkomstenderving van talloze euro’s. Zo krijgen storingen altijd de voorrang op preventief onderhoud. Wanneer er een storing optreed is de monteur verantwoordelijk dat deze zo snel mogelijk wordt opgelost, hier wordt hij op afgerekend. Dit geldt ook wanneer hij net met een preventieve taak bezig is.

Man capaciteit berekend op storingen

Vanuit het verleden was er één duidelijke taak voor de technische dienst: storingen oplossen. Daar is in de loop van de tijd verandering in gekomen omdat men ging inzien dat preventief onderhoud zijn vruchten afwerpt. Ondanks dat dit wordt ondersteund van bovenaf is hier niet altijd rekening mee gehouden in de bezetting van de technische dienst. Bovendien kennen machines tegenwoordig steeds meer draaiuren zodat er steeds meer storingen optreden wat het gebrek aan tijd versterkt.

Niet zichtbaar

Preventief onderhoud is niet altijd zichtbaar. Storingen betekend een zichtbaar falen van de machine. Voor preventief onderhoud is dit anders. De machine draait voor het preventief onderhoud net zo goed als na de werkzaamheden. Bovendien kent preventief onderhoud een lange horizon: De resultaten zullen pas na verloop van tijd echt zichtbaar worden (minimaal een jaar). Zo zul je echt overtuigt moeten zijn van preventief onderhoud om deze periode goed vol te houden.

Niet sexy

Aangezien preventief onderhoud niet goed zichtbaar is zullen monteurs al snel geneigd zijn tot het uitvoeren van correctief onderhoud. Wanneer een storing optreed voelt de monteur zich belangrijk want hij zal het moeten oplossen, het bedrijf is in zijn handen. Dit versterkt het machts- en statusgevoel waar iedereen naar streeft volgens het 4e niveau van Maslow’s piramide. Bij preventief onderhoud is dit een heel ander verhaal. Het resultaat is niet zichtbar, niemand is dankbaar met jouw werk en het is zelfs een worsteling met productie om een machine stil te krijgen.

Geen houvast

Dat preventief onderhoud niet zichtbaar is brengt nog een probleem met zich mee. Je hebt geen echt houvast, geen stok achter de deur en je weet niet of en wanneer je het goed doet of niet. Het is een andere manier van denken, en wanneer dit ontbreekt bij de mannen zal er geen houvast zijn om preventief onderhoud uit te voeren.

Nu de grote vraag: Wat kan een bedrijf doen om toch preventief onderhoud te implementeren?

Om preventief onderhoud in te voeren zullen grote stappen gezet moeten worden. Niet alleen in de organisatie, maar ook in cultuur aspecten. Zorg voor een goede basis en ondersteuning. De organisatie vraagt om een nieuw onderhoudsconcept zoals dit zo mooi wordt vernoemd, en de cultuur vraagt om tijd en begeleiding.

Onderhoudsconcept. 

Richt je organisatie van onderaf in op preventief onderhoud. Dit houdt een aantal dingen in:

Takenpakket 

Maak onderscheid in het takenpakket van de monteurs. Preventief onderhoud kan er niet zo even bijkomen. Zorg dat een monteur één specifieke taak krijgt: Correctief of preventief. Zo zal tijd worden ingepland voor preventief, zullen werkzaamheden niet blijven liggen en weet de monteur dat hij op preventief wordt afgerekend. Betrek ook operators bij het preventieve takenpakket. Laat hen inspecties uitvoeren zodat zij eigenaarschap voelen en het de samenwerking tussen de TD en Productie versterkt.

Bezetting

Hierbij is het van belang dat je voldoende mensen hebt om beide taken te kunnen vervullen. Preventief onderhoud vraagt zeker in het begin om meer mancapaciteit wanneer je het goed wilt doen. De extra kosten hiervoor haal je er wel uit door het verminderen van stilstanden. Eventueel kunnen de preventieve werkzaamheden worden uitgevoerd door een externe partij.

Onderhoudsplan

Om een handvat te bieden voor het uitvoeren van preventief onderhoud is een degelijk onderhoudsplan van groot belang. In dit plan staat precies wat wanneer en waar moet gebeuren, en kan bij wijze van spreken gewoon worden afgevinkt. Maak hierbij wel onderscheid in Inspecties of daadwerkelijke uitvoertaken.

Onderhoudssysteem

Het onderhoudsplan en de planning hiervan mag niet te veel tijd kosten en moet een soort van automatisme zijn. Zorg daarom voor software die dit kan leveren. Probeer de software in eerste instantie zo simpel mogelijk te houden:

  • Het registreren van een onderhoudsplan gescheiden in Inspectief en preventief onderhoud
  • Het plannen van de onderhoudstaken
  • Het uitdraaien van werkzaamheden en checklisten
  • Het registreren van storingen
  • Terugkoppeling van Inspectief onderhoud.

Dashboards

Om resultaten van preventief onderhoud toch zichtbaar te krijgen en het onderhoudsplan continu te verbeteren is een dashboard zeer geschikt. Dit is een soort analyse van alle storingen en kosten in een bepaalde periode afgezet in een trendgrafiek. Zo krijg je inzicht in je grootste kostenposten en zal de invloed van preventief onderhoud zichtbaar worden in een dalende storingstrend.

Cultuur

Wanneer de inrichting van je onderhoudsconcept staat, ben je er nog niet. De medewerkers moeten overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van preventief onderhoud en hier bovendien de juiste kennis voor bezitten.

Betrek zodoende medewerkers al vanaf het begin bij het project zodat ze zich betrokken voelen en eigenaarschap ervaren. Bovendien kunnen ze zo al wennen aan het idee.

Er zijn grofweg 5 groepen medewerkers te onderscheiden volgens het adoptie model van Rogers:

  1. Innovators (vernieuwers)
  2. Early adopters (vroege adoptie)
  3. Early majority (vroege meerderheid)
  4. Late majority (late meerderheid)
  5. Laggards (achterblijvers).

Kijk in welke groep iedere individuele medewerker zit en geef ieder de aandacht die hij nodig heeft om toch te veranderen. Vergeet daarbij de innovators niet, want ook zij hebben aandacht nodig ondanks dat ze wel gelijk willen aanpassen.

Geef de betrokken medewerkers een onderdeel waar zij individueel of als team verantwoordelijk voor zijn. Om de juiste kennis en motivatie te krijgen kan scholing niet ontbreken. Laat sommigen een cursus volgen van de belangrijkste onderdelen zoals preventief denken of over het onderhoudssoftware systeem.

(Bron: Internet)

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen bij Heuma? Meld je dan aan.

Aanmelden