Waarom je medewerkers moet selecteren op soft-skills en niet enkel op functie-eisen

Staar je niet blind op ervaring, diploma’s en certificaten. Voor succes op de lange termijn kun je je beter focussen op de ‘soft-skills’ van een kandidaat. Lees verder om te ontdekken waarom.

Bij het zoeken naar een potentiële werknemer en de selectie daarvan is het verleidelijk om te kiezen voor iemand die alle kwaliteiten in huis heeft om meteen aan de slag te kunnen gaan.

Maar verstandige werkgevers nemen de moeite om ook te kijken naar de ‘soft-skills’ van mensen.

Mentaliteit maakt het verschil

Marc Heussen, Directeur HRM van Heuma Services BV, zegt hierover: “Vaardigheden kun je aanleren door het aanbieden van opleidingen, maar stuur je iemand dan al niet de verkeerde kant op? Lopen we dan al niet snel het risico van energie te steken in de verkeerde dingen? Als medewerkers intrinsiek gemotiveerd zijn, dan kiezen zij zelf hun studie. Vaardigheden kun je aanleren, maar vooral zaken als motivatie, communicatie en gedrag bepalen iemands succes en het succes binnen een team.”

Er zijn een aantal redenen waarom het loont om mensen aan te nemen op basis van motivatie, communicatie en gedrag en niet op basis van vaardigheden en ervaring:

Reden 1: (vrijwel) niemand sluit 100% aan bij de functieomschrijving

Iedere ervaren personeelsmanager kan je het volgende vertellen: “De kans is buitengewoon klein dat je een potentiële werknemer tegenkomt die beschikt over alle vaardigheden en kwalificaties die in de functieomschrijving staan.”

Een functieomschrijving is vaak enkel een wensenlijstje met hard-skills, waarin zaken als soft-skills niet zijn opgenomen. Maar nog vervelender, het wordt ingezet als eisenlijstje.

Waar het om gaat, is dat je buiten de kaders moet durven denken en hiermee in de spreekwoordelijk andere vijver durven vissen.

Reden 2: door te selecteren op mentaliteit krijg je meer te kiezen

Wanneer je het vasthouden aan hard-skills durft los te laat, stel je jezelf open voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Het brengt potentiële werknemers op je pad die je voorheen nooit had overwogen, maar die een gouden aanwinst blijken te zijn.

Marc Heussen: “Sommige mensen kijken soms op van de keuzes die wij durven te maken in jong talent of in medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door hen vertrouwen te geven en de mogelijkheden te bieden om zich te ontwikkelen, grijpen zij deze kans met twee handen aan. Het faalpercentage is niet hoger dan de zogenaamde ideale hard-skills kandidaat.”

“Deze medewerkers zijn oprecht dankbaar en blijken een loyale medewerker te zijn. De specifieke kennis en vaardigheden die zij nog nodig hadden, konden zij prima opdoen via trainingen.”

Reden 3: je weet niet welke harde vaardigheden je in de toekomst nodig hebt

Of je nu actief bent in de dienstverlening of in de installatietechniek, je hebt als organisatie te maken met steeds snellere technologische ontwikkelingen.

Denk even aan alle middelen en processen die je bedrijf vandaag de dag gebruikt? Zijn deze hetzelfde als vier jaar geleden? Precies.

Marc Heussen: “Ons vermogen om onszelf voortdurend opnieuw uit te vinden is cruciaal voor het succes van ons bedrijf. Onze medewerkers werken aan tools en technologieën die nog niet eens bestonden toen ze bij ons in dienst traden.”

“Daarnaast merken wij dat het aandacht geven aan de ontwikkeling van de soft-skills bedrijven een concurrentievoordeel geeft. Vooral jongeren onderzoeken bij welke bedrijven er ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Motivatie, communicatie, gedrag en leergierigheid zijn de eigenschappen die mensen in staat stellen om het verschil te maken.”

Word geen gevangene van je eigen functieomschrijving

Wij zeggen hiermee niet dat certificaten, diploma’s en relevante werkervaring niet ter zake doen, maar vroeg u zich vroeger ook niet af waarom moet ik dit leren? Nu weet u het misschien wel zeker dat u veel van het geleerde nooit nodig zult hebben.

Normen, waarde, creativiteit, passie, motivatie, doorzettingsvermogen en leergierigheid zijn kwaliteiten die ons door het leven zijn meegegeven of aangeleerd.

Slimme werkgevers weten ook uit deze bron van “outsiders” te tappen en zo zich te versterken met andersoortige, lees betere medewerkers.

Wel eens nagedacht om uw huidige team in kaart te brengen op basis van een persoonlijke stijlanalyse? (www.q4profiles.nl) Uw nieuwe medewerkers werven als aanvulling op, maar met als doel een betere balans in het team? Wij dagen u graag uit deze bron aan te boren, neemt u de uitdaging aan?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen bij Heuma? Meld je dan aan.

Aanmelden